Povesti zo Záhoria

Myslím si, že je Slovensko veľmi pekné a zaujímavé, rovnako ako aj jeho história či povesti. Ja osobne mám naozaj veľmi rada naše povesti, nakoľko sú podľa mňa veľmi zaujímavé a podľa mňa sú i veľmi hodnotné. Práve preto som si tentokrát obohatila svoju knižnicu o knihu Holičský čert Povesti zo Záhoria, ktorú som našla na stránke marencin.sk


Výzor
Mňa osobne výzor tejto knihy naozaj veľmi zaujal. Obálka má tmavo modré pozadie, ktoré sa prelína s čiernou a tmavšou modrou. V strede obálky je obrázok na „pergamene“, holičský čert s vidlami  v ruke a škraboškou na tvári, ako stojí pred mestom. Zrejme má tento čert znázorňovať, že ide na Záhorie. Podľa mňa, naozaj vydarený obal. Takto zaujímavý obal som už dlho nevidela.

Obsah
Povesti pochádzajúce zo Záhoria, ktoré v minulosti tvorilo slovenské a moravské okolie rieky Moravy. Zozbieral ich český profesor Emanuel Kosík počas svojho pôsobenia na štátnej obchodnej škole v Skalici od roku 1920 do vzniku Slovenské štátu, kedy bol nútený odísť na Moravu. Väčšina povestí je zo Záhoria – zo Skalice, Holíča, Kopčian, Prietrže, Vrboviec, niektoré sú aj z Moravského Slovácka – zo Strážnice, Brenca či z Veselí nad Moravou.

Osobná skúsenosť
Nakoľko žijem na Západnom Slovensko, čo však neznamená, že ma história a zaujímavostí z iných kútov Slovenska nezaujímajú, väčšinu z týchto povestí som ešte vôbec nepočula, alebo som o nich počula len tak okrajovo, no nejak som si tú povesť nevedela pripísať k mestu či miestu.

V každom prípade si myslím, že sú v knihe naozaj veľmi zaujímavé povesti. Veľmi ma potešilo i to, v akom sú počte. Cca 49 povestí je obsiahnutých v tejto knihe a z toho jedna je lepšia ako druhá.
Na knihe sa mi veľmi páčia aj obrázky, ktorými začína každá jedna povesť a krásne ozdobné začiatočné písmeno, ktoré celkový dojem ešte zlepšuje.

Mňa osobne najviac zaujala asi povesť s názvom „Hrbáči“.
 Táto povesť je o hrbatých ľuďoch, ktorý mali pokrivený chrbát hlavne kvôli ich ťažkej práci, pri ktorej museli byť stále zohnutí. Medzi týmito hrbáčmi bol i jeden mládenec, ktorý sa za svoj hrb veľmi hanbil. Hoc svoj život prehýril, neskôr sa polepšil a obrátil k Bohu, ale ani to mu nepomohlo. Mládenec bol stále hrbatý a čo viac, ako obchodníkovi sa mu zákazníci často za jeho výzor posmievali alebo sa mu radšej vyhýbali. Raz k nemu do obchodu prišiel jeden muž a poradil mu. „Ak chceš, aby ti hrb zmizol, musíš ísť v noci na cintorín a ľahnúť si hrbom dolu na zem.“ Hoc obchodník bol spočiatku skeptický, rozhodol sa túto metódu z nedele na pondelok vyskúšať, nakoľko jeho zúfalstvo bolo oveľa väčšie. Ako tam tak ležal, odrazu začul hlasy hlasy mŕtvych, ako si spievajú „Nedeľa, Pondelok“ a vychádzajú z hrobov. Nevedel ako sa im prihovoriť a tak sa rozhodol spievať s nimi „Nedeľa, Pondelok, Utorok“. Mŕtvy mali z toho obrovskú radosť a za jeho odvahu sa rozhodli odmeniť ho, preto sa im mládenec požaloval so svojim trápením. Na druhý deň bol rovný ako svieca. Ostatní hrbáči mu závideli a keďže mal mládenec dobré srdce, rozhodol sa im príbeh vyrozprávať. Nikto nemal odvahu urobiť to isté, až na jedného, ktorý sa taktiež vybral na cintorín. Keď dušičky začali spievať „Nedeľa, Pondelok“, pridal sa aj on: „Nedeľa, Pondelok, Utorok, Streda, Štvrtok, Piatok.“ Dušičky si pomysleli, že je to naozaj obrovský drzáň, že musia na svete poletovať každú noc a preto sa rozhodli potrestať ho. Miesto odstránenia hrbu mu pridali ešte jeden, po predchádzajúcom hrbáčovi. Niektorý sa však domnievajú, že to nebolo kvôli spevu, ale kvôli Pánovi Bohovi, v ktorého mládenec veril a jeho dobré srdce ho zachránilo.

Hodnotenie
Táto kniha ma naozaj nesmierne oslovila. Obsahuje množstvo zaujímavých povestí spolu s prislúchajúcim obrázkom. Zároveň si myslím, že táto kniha je oveľa hodnotnejšia pre Záhoráka, ako pre mňa a nakoľko mňa veľmi oslovila, určite osloví aj ich. Preto je moje hodnotenie 10/10


Týmto by som sa veľmi pekne chcela poďakovať vydavateľstvu marencin.sk, ktoré mi túto knihu poskytlo na recenziu. V prípade, že aj vás táto kniha zaujala, alebo povesť, ktorú som vám prerozprávala, nájdete ju TU.

Menovky: ,